Karl William

Karl William

LIVET, FALDET OG ALT DET ANDET TOUR

fredag 8. marts 2019

Læg i kalender Køb billet
Rock / Pop
Tidspunkt: Kl. 21.00
Dørene åbnes: Kl. 20.00 Sted: Multisal Pris: Forsalg 170 kr.
I døren 205 kr.

For et øjeblik siden var Karl William en rodløs teenager i en Aarhus-forstad. Så begyndte han at synge. Nu, et øjeblik senere, er han en anmelderrost og prisvindende sanger og sangskriver i dansk musiks midte. For med sine eftertænksomme sange får han afløb med den særlige sensitivitet, der har præget ham livet igennem. I en alder af blot 23 har Karl William allerede sat tydelige spor med sine blåtonede elektroniske sjælesange.
Han har modtaget stribevis af positive anmeldelser, sikret sig den prestigefyldte pris P3 Talentet ved P3 Guld og optrådt på blandt andet Roskilde Festival – en koncert, Politiken gav fem hjerter og ordene ’en ærlig satan ved navn Karl besejrede Roskilde.’ Og sidst men ikke mindst har familien Danmark fået et nært kendskab til den unge sangskriver efter hans optræden i det populære
Toppen af  Poppen, hvor han for alvor fik sit navn slået fast i selskab med nobiliteter som Caroline Henderson, Michael Falch, Aura, Søren Huss, Dorthe Gerlach og Burhan G. Musikken er simpelthen blevet Karl Williams retning i livet. Længe savnede han ellers netop en retning. Efter en barndom med masser af fodbold i Aarhus-forstaden Langenæs, hvor han boede i en lejlighed med sin mor, hoppede han i teenageårene planløst mellem forskellige skoler. Og gymnasiet droppede han ud af efter tre måneder. Han havde en musikalsk åre – han havde lært sig selv at spille trommer og rappe – men han tog det ikke seriøst.
”Jeg var lidt en rod på det tidspunkt. Jeg var i det tomrum mellem at være teenager til at blive myndig. Jeg var lidt ligeglad med ting, der foregik uden for mit eget hoved,” konstaterer Karl William. Hans fætter, Mathias Klysner, mente dog at have set noget i den 17-årige yngre Karl William.
Blandt andet hans seismografiske fornemmelse for at registrere stemninger i og omkring sig – og hans besvær med at få alle disse indtryk bearbejdet. Så Klysner sendte ham en dag en optagelse af et beat. Karl William prøvede at synge over beatet. Tilføjede nye toner for hvert forsøg og ikke mindst nye ord. Disse første eksperimenter udmøntede sig konkret i debutsangen ’Kostumeramt’. Der fandt Karl William pludselig ud af, at musikken løste op for de knuder og tanker, han tumlede rundt med alene.
Han sad tilbage med en frihedsfølelse, som stadig driver ham i dag. ”Tanken om at selv at bestemme, hvad man skal lave betyder alt for mig. I musikken føler jeg mig fri til at gøre og skabe, hvad jeg vil. Jeg er hele tiden bevidst om et eller andet. Men i stedet for at blive vred og ophobe følelser har jeg fået en løbende ventil, hvor jeg kan lufte ud. Jeg drømmer og tænker i rytmer,” siger Karl William.